Kurs i MediYoga

Hver torsdag i 8 uker med kursstart 16. april.

Sted: Helgesens gt. 10, Grunerløkka(ovenfor Olaf Ryes plass)

Tid: 19:15-20:25

Lokalet er åpent fra kl. 19:00 vi starter presis kl. 19:15 og timen varer ca. 70 minutter.

 

Kursdatoer: 16.april, 23.april, 30.april, 7.mai, 14.mai, 28.mai, 4.juni og 11.juni. Ikke kurs torsdag 21.mai(Kristi himmelfartsdag).

Pris: 1450,-  15% rabatt ved fremvisning av student-/honnørbevis kr. 1230,-

Påmelding: kontakt@livspuls.no.

Bekreftet plass etter betalt påmeldingsavgift kr 400,- 

til Livspuls: kontonr. 1203.83.74808 eller VIPPS 594862.

Beløpet refunderes ikke ved eventuell avbestilling.

 

Det resterende beløpet kr. 1050,-/830,-(student/honnør) må være betalt 2 uker 

før kursstart. 

Avbestillingsregler: Full refusjon inntil 2 uker før kursstart, 50 % refusjon etter dette og frem til kursstart. Full refusjon frem til kursstart med legeerklæring. Ingen refusjon etter kursstart.  

Ta med egen yogamatte eller gi beskjed ved påmelding om du ønsker å låne eller kjøpe matte.

 

            Hva er MediYoga

MediYoga(medisinsk yoga) består av 4 elementer:

  • bevisst pusting

  • enkle yogaøvelser

  • avspenning

  • meditasjon

 

MediYoga passer for alle kropper uansett alder, form og fasong. Hvis du ikke har praktisert yoga før, så er MediYoga et trygt sted å begynne.

Øvelsene tilpasses individuelt og kan utføres sittende på en stol, dersom du har fysiske begrensninger som vanskeliggjør det å sitte på yogamatte med bena i kors. 

Det er vitenskapelig målbart at yoga påvirker oss positivt både psykisk og fysisk. MediYoga aktiverer vagusnerven som får oss til å føle oss roligere, mer avslappet og trygge i forhold til andre samtidig som det gir oss mer energi og tilfredshet i hverdagen. Vi oppnår økt bevissthet om kroppens tilstand gjennom å få kontakt med hele kroppen.

MediYoga er blitt forsket på spesielt og det er vitenskapelig dokumentert at ukentlig praksis reduserer blodtrykk og senker kortisolnivået, noe som kan redusere skadelig stress og minske risiko for hjerte/kar-sykdommer. 

 

Den yogiske pustetreningen er effektiv når det gjelder forskjellige problemer i luftveiene, for eksempel astma og KOLS. 

Pasienter som har deltatt i forskningsstudier, rapporterer forbedret allmenn helsetilstand, mindre uro og bedre søvn.

MediYoga reduserer og forebygger kroniske smerter og forskning ved Karolinska institutt i Sverige viser at MediYoga er den mest kostnadseffektive metoden mot uspesifiserte ryggsmerter, sammenlignet med tradisjonell fysioterapi og besøk hos ryggspesialist.

 

MediYoga er utviklet i Sverige og tar utgangspunkt i klassisk Kundaliniyoga. 

Alle instruktørene har grunnleggende medisinsk kompetanse. 

I Sverige har MediYoga blitt stort i offentlig helsevesen og private bedrifter innenfor forebyggende helse og rehabilitering, og blir i økende grad også benyttet på norske sykehus og helseinstitusjoner. 

Du finner mer detaljert informasjon om MediYoga og forskning på no.mediyoga.com

Om kursholder: Monica Thanke er sykepleier med videreutdanning innen kognitiv terapi, rus og psykiatri. Hun ble sertifisert mediyogainstruktør i 2018 og har holdt kurs i MediYoga for ansatte på sykehus.